Is het nog zo dat veel (de meeste?) Turken en Marokkanen weinig of geen inkomstenbelasting betalen?

Een aantal jaren terug was het zo dat giften aan een familielid dat zelf onvoldoende inkomen had, en ook geen recht op een uitkering, volledig aftrekbaar waren voor de inkomstenbelasting. En omdat bankoverschrijvingen naar buiten Europa duur, onbetrouwbaar en/of omslachtig waren ging de Belastingdienst akkoord met een schriftelijke verklaring van de ontvanger dat hij/zij dat cash had ontvangen.

een week geleden
5.1K
ronron1212
een week geleden
Dat is nieuw nooit van gehoord.
tinus1969
een week geleden
Bron voor dit verhaal?
teusvh
een week geleden
Heb mijn college-aantekeningen niet bewaard, maar de professor fiscaal recht vertelde ca. 20 jaar geleden dat er vele miljoenen per jaar 'verdwenen' via deze constructie.
erotisi
een week geleden
Maar is de aftrek niet ook gemaximeerd dan?
teusvh
een week geleden
Was toen niet zo. Ik herinner me wel dat daar politiek discussie over is geweest, ca. 15 jaar geleden, toen ze het ook hadden over de miljoenen kinderbijslag die naar die landen gingen. Sommigen hadden (op papier althans) meer dan 20 kinderen. Maar weet niet meer wat daar uit gekomen is.
erotisi
een week geleden
En moest daar ook genn schenkbelasting over worden betaald?
teusvh
een week geleden
Het was een overblijfsel van de plicht (stond in het Burgerlijk Wetboek) om voor je familie te zorgen als ze armlastig waren. Stamde nog uit de tijd dat er geen Bijstandswet en AOW bestonden. Heeft niks met schenken te maken, want dat doe je vrijwillig. Maar ik weet dus niet hoe dat nu is geregeld. Voor echtgenoten en minderjarige kinderen is die verplichting er nog wel. En ex-echtgenoten (alimentatie).
erotisi
een week geleden
Dan zijn het ook geen giften maar uitkeringen of bijdragen in levensonderhoud.

Geef als eerste antwoord